Przejdź do treści Przejdź do menu

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie w ramach naszej strony internetowej korzystamy z plików cookies. Pliki cookies umożliwiają nam zapewnienie prawidłowego działania naszej strony internetowej oraz realizację jej funkcji.

Wykorzystywane w celu zapewnienia prawidłowego działania serwisu internetowego. Dzięki tym plikom nasz serwis internetowy jest wyświetlany prawidłowo oraz możesz z niego korzystać w bezpieczny sposób. Te pliki cookies są zawsze aktywne, chyba że zmodyfikujesz ustawienia swojej przeglądarki internetowej, co jednak może skutkować nieprawidłowym wyświetlaniem serwisu internetowego.

Zajęcia logopedyczne

Zajęcia logopedyczne

prowadzący: mgr Marta Sobczak

Opieką logopedyczną w naszym przedszkolu objęte są dzieci z wadami wymowy i zaburzeniami mowy, komunikacji. Uczestnikami zajęć są dzieci wyłonione na podstawie wyników badań logopedycznych (wykonywanych przez logopedę w toku badań przesiewowych na początku roku szkolnego) lub na podstawie opinii z poradni psychologiczno-pedagogicznej. Zajęcia odbywają się w grupach do 4 dzieci. Prowadzone są raz w tygodniu i trwają 45 minut. Metody pracy dobierane są zależnie od wieku, rodzaju wady, cech osobowości dziecka i jego możliwości psychoruchowych. Efektywność pracy terapeutycznej zależy od wielu czynników, tj. od stopnia nasilenia i czasu występowania nieprawidłowości w mowie, sprawności intelektualnej dziecka, budowy i sprawności aparatu artykulacyjnego, systematyczności udziału w zajęciach oraz ćwiczeń utrwalających, które powinny być konsekwentnie realizowane w środowisku domowym (zalecane są systematyczne codzienne ćwiczenia z dzieckiem).

W terapii logopedycznej stosowane są ćwiczenia specjalistyczne, jak również wspomagające pracę logopedyczną. Są to:

  1. Ćwiczenia usprawniające narządy aparatu artykulacyjnego; usprawnianie języka, warg, podniebienia miękkiego.
  2. Ćwiczenia wzmacniające mięśnie języka, w tym pionizujące język.
  3. Ćwiczenia usprawniające funkcję aparatu oddechowego i głosowego.
  4. Ćwiczenia usprawniające artykulację głosek, tj. korygowanie wad wymowy bądź wykształcanie nowej wymowy głoski w przypadku jej zniekształcenia lub braku.
  5. Ćwiczenia pobudzające i rozwijające ogólną sprawność językową poprzez wzbogacanie zasobu słownictwa, rozwijanie umiejętności wypowiadania się, formułowania dłuższych wypowiedzi słownych, prowadzenie dialogów, opowiadanie odtwórcze i twórcze.
  6. Ćwiczenia usprawniające funkcję percepcji słuchowej, tj. słuchu fonematycznego, fonetycznego, analizy i syntezy słuchowej wyrazów oraz pamięci słuchowej.
  7. Ćwiczenia nauki czytania i pisania.
  8. Ćwiczenia poprawiające koncentrację uwagi.

Wszystkie w/w ćwiczenia wymagają pracy systematycznie realizowanej zarówno w toku zajęć w przedszkolu, jak i w domu. Logopeda ustala rodzaj ćwiczeń z dzieckiem i ukierunkowuje jego pracę, ale to rodzice wpływają na jej skuteczność. Codzienne ćwiczenia z dzieckiem w domu szybciej wyeliminują nieprawidłowości i trudności, z którymi mierzy się dziecko.