Zajęcia logopedyczne
Zajęcia logopedyczne
prowadzący: mgr Marta Sobczak
Opieką logopedyczną w naszym przedszkolu objęte są dzieci z wadami wymowy i zaburzeniami mowy, komunikacji. Uczestnikami zajęć są dzieci wyłonione na podstawie wyników badań logopedycznych (wykonywanych przez logopedę w toku badań przesiewowych na początku roku szkolnego) lub na podstawie opinii z poradni psychologiczno-pedagogicznej. Zajęcia odbywają się w grupach do 4 dzieci. Prowadzone są raz w tygodniu i trwają 45 minut. Metody pracy dobierane są zależnie od wieku, rodzaju wady, cech osobowości dziecka i jego możliwości psychoruchowych. Efektywność pracy terapeutycznej zależy od wielu czynników, tj. od stopnia nasilenia i czasu występowania nieprawidłowości w mowie, sprawności intelektualnej dziecka, budowy i sprawności aparatu artykulacyjnego, systematyczności udziału w zajęciach oraz ćwiczeń utrwalających, które powinny być konsekwentnie realizowane w środowisku domowym (zalecane są systematyczne codzienne ćwiczenia z dzieckiem).
W terapii logopedycznej stosowane są ćwiczenia specjalistyczne, jak również wspomagające pracę logopedyczną. Są to:
- Ćwiczenia usprawniające narządy aparatu artykulacyjnego; usprawnianie języka, warg, podniebienia miękkiego.
- Ćwiczenia wzmacniające mięśnie języka, w tym pionizujące język.
- Ćwiczenia usprawniające funkcję aparatu oddechowego i głosowego.
- Ćwiczenia usprawniające artykulację głosek, tj. korygowanie wad wymowy bądź wykształcanie nowej wymowy głoski w przypadku jej zniekształcenia lub braku.
- Ćwiczenia pobudzające i rozwijające ogólną sprawność językową poprzez wzbogacanie zasobu słownictwa, rozwijanie umiejętności wypowiadania się, formułowania dłuższych wypowiedzi słownych, prowadzenie dialogów, opowiadanie odtwórcze i twórcze.
- Ćwiczenia usprawniające funkcję percepcji słuchowej, tj. słuchu fonematycznego, fonetycznego, analizy i syntezy słuchowej wyrazów oraz pamięci słuchowej.
- Ćwiczenia nauki czytania i pisania.
- Ćwiczenia poprawiające koncentrację uwagi.
Wszystkie w/w ćwiczenia wymagają pracy systematycznie realizowanej zarówno w toku zajęć w przedszkolu, jak i w domu. Logopeda ustala rodzaj ćwiczeń z dzieckiem i ukierunkowuje jego pracę, ale to rodzice wpływają na jej skuteczność. Codzienne ćwiczenia z dzieckiem w domu szybciej wyeliminują nieprawidłowości i trudności, z którymi mierzy się dziecko.