Zajęcia korekcyjno- kompensacyjne
Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne:
prowadzący : mgr Ewelina Dybczak
Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne są rodzajem terapii pedagogicznej, ukierunkowanej na korygowanie i kompensowanie zaburzeń psychoruchowych dziecka jako jednej ze szczególnie ważnych przyczyn niepowodzeń w przedszkolu. Grupa, w której odbywają się zajęcia liczy od dwóch do pięciu osób, gdyż mała liczebność podnosi efektywność zajęć. Zajęcia mają za zadanie rozwijać oraz aktywizować funkcje osobowościowe i intelektualne uczniów, pomóc im w pełni uczestniczyć w procesie dydaktyczno-wychowawczym. Każdy uczestnik terapii ma do zrealizowania indywidualny program terapii stworzony w oparciu o zalecenia nauczyciela prowadzącego grupę. Podczas zajęć uczniowie uczą się nowych rzeczy i doskonalą umiejętności, które już zdobyli, umacniają wiarę we własne możliwości i są zachęcani do większej samodzielności.
Przykłady aktywności na zajęciach:
Usprawnianie percepcji słuchowej:
- Różnicowanie dźwięków:
- wysłuchiwanie i różnicowanie dźwięków dochodzących z najbliższego otoczenia i ich lokalizacja,
- różnicowanie i rozpoznawanie głosów przyrody oraz odgłosów wydawanych przez różne przedmioty codziennego użytku i dźwięków wydawanych przez instrumenty perkusyjne,
- rozpoznawanie melodii znanych piosenek,
- określenie właściwości dźwięków: wysokie - niskie, długie - krótkie, pojedyncze - kilka. - . Odtwarzanie dźwięków:
- odtwarzanie gry na instrumentach perkusyjnych, np.: dwa razy bębenek, jeden raz trąbka, trzy razy bębenek,
- odtwarzanie dźwięków na różnych instrumentach,
- zabawy ze śpiewem, klaskaniem. - . Ćwiczenia analizy i syntezy słuchowej:
- wyodrębnianie głosek z wyrazów: w nagłosie, śródgłosie i wygłosie,
- reagowanie sygnałem na określoną głoskę,
- segregowanie obrazków wg głoski pierwszej, ostatniej, trzeciej, drugiej, itd.,
- tworzenie sylab z określoną samogłoską próby budowania wyrazów z daną sylabą,
- wymyślanie wyrazów zaczynających się określoną głoską,
- podawanie liczby głosek w wyrazie (analiza),
- podanie głoski ze względu na jej lokalizację: pierwsza, druga, ostatnia (wyodrębnianie),
- podawanie liczby sylab w wyrazie (analiza),
- śpiewanie piosenek sylabami,
- dobieranie par wyrazów, których nazwy się rymują,
- segregowanie obrazków wg wzrastającej liczby sylab (malejącej, jednakowej),
- podział lub synteza wyrazu: sylabowa, głoskowa,
- podział zdań na wyrazy, przeliczanie słów.
Ćwiczenia usprawniające pamięć i koncentrację uwagi:
- wykonywanie pracy na czas (ze stoperem) w takich zajęciach, jak stemplowanie, kopiowanie, układanie (poprawa wyników),
- kolorowanie ukrytego obrazka,
- kolorowanie mandali,
- układanie puzzli,
- układanie ciągów tematycznych : np. : piłka od najmniejszej do największej,
- uzupełnianie brakującego elementu w szeregu,
- układanie trzech, czterech, pięciu brakujących elementów w szeregu, przy podanym elemencie pierwszym i ostatnim,
- ćwiczenie pamięci sekwencyjnej : zapamiętywanie układów geometrycznych eksponowanych kolejno np. : koło, kwadrat, trójkąt (w zależności od zaawansowania ćwiczeń wprowadza się dodatkowo kolor, jako cechę różnicującą ),
- ćwiczenie pojemności pamięci : odtwarzanie z pamięci wzoru np. ułożonego z figur geometrycznych różnej wielkości, kształtu i koloru,