Przejdź do treści Przejdź do menu

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie w ramach naszej strony internetowej korzystamy z plików cookies. Pliki cookies umożliwiają nam zapewnienie prawidłowego działania naszej strony internetowej oraz realizację jej funkcji.

Wykorzystywane w celu zapewnienia prawidłowego działania serwisu internetowego. Dzięki tym plikom nasz serwis internetowy jest wyświetlany prawidłowo oraz możesz z niego korzystać w bezpieczny sposób. Te pliki cookies są zawsze aktywne, chyba że zmodyfikujesz ustawienia swojej przeglądarki internetowej, co jednak może skutkować nieprawidłowym wyświetlaniem serwisu internetowego.

Zajęcia korekcyjno- kompensacyjne

Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne:

prowadzący : mgr Ewelina Dybczak

Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne są rodzajem terapii pedagogicznej, ukierunkowanej na korygowanie i kompensowanie zaburzeń psychoruchowych dziecka jako jednej ze szczególnie ważnych przyczyn niepowodzeń w przedszkolu. Grupa, w której odbywają się zajęcia liczy od dwóch do pięciu osób, gdyż mała liczebność podnosi efektywność zajęć. Zajęcia mają za zadanie rozwijać oraz aktywizować funkcje osobowościowe i intelektualne uczniów, pomóc im w pełni uczestniczyć w procesie dydaktyczno-wychowawczym. Każdy uczestnik terapii ma do zrealizowania indywidualny program terapii stworzony w oparciu o zalecenia nauczyciela prowadzącego grupę. Podczas zajęć uczniowie uczą się nowych rzeczy i doskonalą umiejętności, które już zdobyli, umacniają wiarę we własne możliwości i są zachęcani do większej samodzielności.

Przykłady aktywności na zajęciach:

Usprawnianie percepcji słuchowej:

  1. Różnicowanie dźwięków:
    - wysłuchiwanie i różnicowanie dźwięków dochodzących z najbliższego otoczenia i ich lokalizacja,
    - różnicowanie i rozpoznawanie głosów przyrody oraz odgłosów wydawanych przez różne przedmioty codziennego użytku i dźwięków wydawanych przez instrumenty perkusyjne,
    - rozpoznawanie melodii znanych piosenek,
    - określenie właściwości dźwięków: wysokie - niskie, długie - krótkie, pojedyncze - kilka.
  2. . Odtwarzanie dźwięków:
    - odtwarzanie gry na instrumentach perkusyjnych, np.: dwa razy bębenek, jeden raz trąbka, trzy razy bębenek,
    - odtwarzanie dźwięków na różnych instrumentach,
    - zabawy ze śpiewem, klaskaniem.
  3. . Ćwiczenia analizy i syntezy słuchowej:
    - wyodrębnianie głosek z wyrazów: w nagłosie, śródgłosie i wygłosie,
    - reagowanie sygnałem na określoną głoskę,
    - segregowanie obrazków wg głoski pierwszej, ostatniej, trzeciej, drugiej, itd.,
    - tworzenie sylab z określoną samogłoską próby budowania wyrazów z daną sylabą,
    - wymyślanie wyrazów zaczynających się określoną głoską,

- podawanie liczby głosek w wyrazie (analiza),
- podanie głoski ze względu na jej lokalizację: pierwsza, druga, ostatnia (wyodrębnianie),
- podawanie liczby sylab w wyrazie (analiza),
- śpiewanie piosenek sylabami,
- dobieranie par wyrazów, których nazwy się rymują,
- segregowanie obrazków wg wzrastającej liczby sylab (malejącej, jednakowej),
- podział lub synteza wyrazu: sylabowa, głoskowa,
- podział zdań na wyrazy, przeliczanie słów.

 

Ćwiczenia usprawniające pamięć i koncentrację uwagi:


-
wykonywanie pracy na czas (ze stoperem) w takich zajęciach, jak stemplowanie, kopiowanie, układanie (poprawa wyników),
- kolorowanie ukrytego obrazka,

- kolorowanie mandali,

- układanie puzzli,

- układanie ciągów tematycznych : np. : piłka od najmniejszej do największej,

- uzupełnianie brakującego elementu w szeregu,

- układanie trzech, czterech, pięciu brakujących elementów w szeregu, przy podanym elemencie pierwszym i ostatnim,

- ćwiczenie pamięci sekwencyjnej : zapamiętywanie układów geometrycznych eksponowanych kolejno np. : koło, kwadrat, trójkąt (w zależności od zaawansowania ćwiczeń wprowadza się dodatkowo kolor, jako cechę różnicującą ),

- ćwiczenie pojemności pamięci : odtwarzanie z pamięci wzoru np. ułożonego z figur geometrycznych różnej wielkości, kształtu i koloru,